Søk om helse og omsorgstjenester
Formålet med avlastning er å:
- hindre overbelastning
- gi deg nødvendig fritid og ferie
- gi deg mulighet til å delta i vanlige samfunnsaktiviteter
Hva koster det ?
Avlastningstiltak er gratis og kan gis både som avlastning i eget hjem og som opphold i institusjon.
Hvem kan få avlastning?
Hvis du har særlig tyngende omsorgsoppgaver, kan du få avlastning. Eksempler på særlig tyngende omsorgsarbeid er:
- om du arbeider mange timer per måned med omsorgsarbeid
- om omsorgsarbeidet er mer fysisk eller psykisk belastende enn vanlig
- om omsorgsarbeidet innebærer mye nattarbeid eller avbrudd i nattesøvnen
Kommunen har plikt til å tilby ulike avlastningstiltak og kan for eksempel yte avlastning for familier med barn opp til 18 år, yte avlastning i form av hjemmehjelp, dagtilbud eller avlastningsopphold i institusjon. Avlastningen skal gi deg rom for normal fritid, mulighet til å reise på ferie og tid til å bevare ditt sosiale nettverk.
Forvaltningskontoret vurderer behovet for bistand, og skal i samarbeid med den enkelte omsorgsyter avgjøre om det skal tilbys tjenester i form av avlastningstiltak.
Hvor mye avlastning kan du få?
Hvor mye avlastning du får avhenger av behovet ditt. Det kan variere fra noen få timer, døgn eller helger i måneden til mange døgn i året. Omfanget vil blant annet avhenge av hvor mye omsorg du gir, hvor stor belastning omsorgen er for deg og familien din, hvilke andre tjenester vedkommende har og hvor mye dere ønsker selv.
Alle som skal søke på pleie- og omsorgstjenesten må søke skriftlig på angitt søknadsskjema. Søknaden sendes Forvaltningskontoret i Frosta kommune..
Søk om helse- og omsorgstjenester
Om søkeprosessen
Søknaden må være underskrevet av deg eller annen person som du har gitt samtykke til å søke på vegne av deg.
Det er viktig at det kommer godt fram i søknaden hva du har behov for hjelp til.
Kartlegging
Kommunen gjør en kartlegging av ditt funksjonsnivå og hjelpebehov. Om nødvendig innhentes utfyllende opplysninger fra deg, pårørende eller andre i hjelpeapparatet for å kunne vurdere behovet for tjenester.
En slik kartlegging kan ikke utføres uten ditt samtykke. Samtykkeskjema må underskrives av deg eller annen person som er gitt samtykke på vegne av deg.
For å få utfyllende opplysninger kan det bli aktuelt med et hjemmebesøk.
Vedtak
Når Forvaltningskontoret har fått tilstrekkelig med opplysninger i saken fattes vedtak om tjeneste/evt. avslag på søknaden.
Dersom dette kan ta lengre tid enn vanlig vil du få et foreløpig svar med angivelse om når søknaden kan behandles.
Vedtaket sendes deg og personer som er angitt av deg til å motta kopi av post.
Tjenestestedet som skal utføre tjenesten får beskjed fra forvaltningskontoret om dette.
Hva kan du klage på?
- Vedtaket du har fått
- Innholdet i tjenesten du får
Klage på vedtaket
- Hvis du har fått avslag på en helsetjeneste du mener å ha rett på, kan du klage.
- Fristen for å klage er 4 uker fra du fikk vite om vedtaket
- Klagen må være postlagt før fristen går ut
- Klagen må være skriftlig og begrunnet. Du må undertegne klagen
- Klagen sendes til forvaltningskontoret via post eller via eDialog. E-post kan også benyttes, men sensitive opplysninger bør ikke sendes der.
Hva skjer etter klagen er sendt inn?
Tjenesten går gjennom vedtaket på nytt og ser om det bør endres. Dersom vedtaket ikke endres, sendes klagen med saksutredning videre til Fylkesmannen i Trøndelag som avgjør saken.
Klage på innhold i tjenesten
Hvis du er misfornøyd med en helsetjeneste du får, for eksempel på Frostatunet, bør du først henvende deg muntlig eller skriftlig til ledelsen på Frostatunet. Vær tydelig på hva du er misfornøyd med og hva du ønsker endret.
Når de som utfører tjenesten får klagen din, må de undersøke saken og endre tilbudet dersom det ikke er godt nok. Fører ikke klagen frem, må du selv sende en skriftlig klage til Fylkesmannen i Trøndelag som gjør en vurdering av saken. Får du medhold i klagen kan Fylkesmannen starte en tilsynssak. Avdekker de feil må disse utbedres. Får du ikke medhold fra Fylkesmannen er neste mulighet å klage til Sivilombudsmannen.
Les mer om rett til å klage på helsenorge.no
Hjelp til å klage
Trenger du hjelp til å klage, kan forvaltningskontoret hjelpe deg. Du kan også få råd av forvaltningskontoret som vet hvordan du går frem for å klage.
Vil du bli avlaster til familier med barn opp til 18 år ?
Vil du bruke litt av din tid til å gjøre en forskjell for andre?
Avlastningstjenesten i Frosta kommune er i behov av flere gode medarbeidere. Vi rekrutterer avlastere i samarbeid med familiene som har fått vedtak om individuell avlastning.
Vi ser etter deg som ønsker en givende og meningsfull jobb. Arbeidet vil foregå ettermiddag/ kveld og i helg. Antall timer varierer og baseres på familiens behov.
Å være avlaster innebærer å tilbringe tid sammen med barn og ungdom som har nedsatt funksjonsevne og ulike behov for tilrettelegging. Det handler om å være en trygg voksen, ha en god tilstedeværelse og skape gode opplevelser. Målet er at den som yter omsorg skal få avlastning fra sine særlig tyngende omsorgsoppgaver.
Hva er en avlaster?
Du vil bli kjent med barnet/ ungdommens behov i en gradvis tilvenningsprosess og i samarbeid med familien.
Arbeidsoppgaver:
* Bistå familier som har særlig tyngede omsorgsoppgaver
* Ivaretagelse av barnet/ungdommens behov
* Svare på henvendelser fra Avlastningstjenesten i Frosta kommune
* Samarbeide med familien og lage gode avtaler
* Bidra til forutsigbarhet og trygghet
Vi søker etter familier, par og enslige, med og uten barn. Avlastere får fast ansettelse i Frosta kommune og får lønn og dekning av utgifter etter en egen avlasteravtale. Avtalen innebærer pensjonsopptjening. Denne avtalen er fremforhandlet av KS og forhandlingsammensslutningene.
Krav til søker:
* Fylt 18 år
* Bestått norsk B1
* Levert godkjent politiattest
* To referanser
* Utenlandske søkere må dokumentere gyldig oppholds- og arbeidstillatelse
* Det kreves ingen formell utdannelse eller medisinsk kompetanse
* Det er en fordel om du har kjennskap til personer med nedsatt funksjonsevne
Personlige egenskaper:
* Du har gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
* Du er pålitelig, ansvarsbevisst og kan jobbe selvstendig
* Du er raus og positiv i samvær med barnet/ungdommen og familien
* Evner å se barnets ressurser og behov, og legge til rette for gode opplevelser
* Personlig egnethet vektlegges
Vi tilbyr:
* Interessant og meningsfylt arbeid.
* Fast ansettelse i Frosta kommune
* Feriepenger, pensjons og forsikringsordninger
* Oppfølging og kontakt med Avlastningstjenesten i Frosta kommune
* Lønn etter avtale
* Utgiftsdekning etter gjeldende satser
Personer med nære relasjoner til bruker, som for eksempel søsken og besteforeldre ansettes ikke.
Søk om å bli avlaster
Ta kontakt for mer informasjon
Gerd Karin Greistad
Vernepleier
Koordinator avlastningstjenesten
gerd.karin.greistad@frosta.kommune.no
Tlf.: 488 95 059/990 84 091