Brukerstyrt Personlig Assistanse(BPA)
Er du sterkt funksjonshemmet eller er under 67 år med et langvarig og stort behov for praktisk og personlig hjelp i dagliglivet, kan du søke om brukerstyrt personlig assistanse (BPA).
Søk om helse og omsorgstjenester
Kommunen vurderer bistandsbehovet, og skal i samarbeid med den enkelte pasient eller bruker vurdere om det skal tilbys tjenester i form av BPA.
Innenfor det timeantallet du får tildelt, kan du i prinsippet styre hvem du vil ha som hjelper(e) og hva assistenten(e) skal gjøre. Målet er at du skal ha et mest mulig aktivt liv.
Alle som skal søke på pleie- og omsorgstjenesten må søke skriftlig på angitt søknadsskjema. Søknaden sendes Forvaltningskontoret i Frosta kommune..
Søk om helse- og omsorgstjenester
Om søkeprosessen
Søknaden må være underskrevet av deg eller annen person som du har gitt samtykke til å søke på vegne av deg.
Det er viktig at det kommer godt fram i søknaden hva du har behov for hjelp til.
Kartlegging
Kommunen gjør en kartlegging av ditt funksjonsnivå og hjelpebehov. Om nødvendig innhentes utfyllende opplysninger fra deg, pårørende eller andre i hjelpeapparatet for å kunne vurdere behovet for tjenester.
En slik kartlegging kan ikke utføres uten ditt samtykke. Samtykkeskjema må underskrives av deg eller annen person som er gitt samtykke på vegne av deg.
For å få utfyllende opplysninger kan det bli aktuelt med et hjemmebesøk.
Vedtak
Når Forvaltningskontoret har fått tilstrekkelig med opplysninger i saken fattes vedtak om tjeneste/evt. avslag på søknaden.
Dersom dette kan ta lengre tid enn vanlig vil du få et foreløpig svar med angivelse om når søknaden kan behandles.
Vedtaket sendes deg og personer som er angitt av deg til å motta kopi av post.
Tjenestestedet som skal utføre tjenesten får beskjed fra forvaltningskontoret om dette.
Hva kan du klage på?
- Vedtaket du har fått
- Innholdet i tjenesten du får
Klage på vedtaket
- Hvis du har fått avslag på en helsetjeneste du mener å ha rett på, kan du klage.
- Fristen for å klage er 4 uker fra du fikk vite om vedtaket
- Klagen må være postlagt før fristen går ut
- Klagen må være skriftlig og begrunnet. Du må undertegne klagen
- Klagen sendes til forvaltningskontoret via post eller via eDialog. E-post kan også benyttes, men sensitive opplysninger bør ikke sendes der.
Hva skjer etter klagen er sendt inn?
Tjenesten går gjennom vedtaket på nytt og ser om det bør endres. Dersom vedtaket ikke endres, sendes klagen med saksutredning videre til Fylkesmannen i Trøndelag som avgjør saken.
Klage på innhold i tjenesten
Hvis du er misfornøyd med en helsetjeneste du får, for eksempel på Frostatunet, bør du først henvende deg muntlig eller skriftlig til ledelsen på Frostatunet. Vær tydelig på hva du er misfornøyd med og hva du ønsker endret.
Når de som utfører tjenesten får klagen din, må de undersøke saken og endre tilbudet dersom det ikke er godt nok. Fører ikke klagen frem, må du selv sende en skriftlig klage til Fylkesmannen i Trøndelag som gjør en vurdering av saken. Får du medhold i klagen kan Fylkesmannen starte en tilsynssak. Avdekker de feil må disse utbedres. Får du ikke medhold fra Fylkesmannen er neste mulighet å klage til Sivilombudsmannen.
Les mer om rett til å klage på helsenorge.no
Hjelp til å klage
Trenger du hjelp til å klage, kan forvaltningskontoret hjelpe deg. Du kan også få råd av forvaltningskontoret som vet hvordan du går frem for å klage.
Sist endret 11.07.2023 07.14