Søk om helse og omsorgstjenester
Har du behov for støttekontakt ?
En støttekontakt skal hjelpe en annen person til å ha en aktiv og meningsfylt fritid. Det kan være bistand til og fra, eller under aktiviteten. Støttekontakten hjelper deg med å komme deg ut av hjemmet for å være med på ulike kultur- og fritidsaktiviteter, møte andre og prøve nye aktiviteter.
Alle som skal søke på pleie- og omsorgstjenesten må søke skriftlig på angitt søknadsskjema. Søknaden sendes Forvaltningskontoret i Frosta kommune..
Søk om helse- og omsorgstjenester
Om søkeprosessen
Søknaden må være underskrevet av deg eller annen person som du har gitt samtykke til å søke på vegne av deg.
Det er viktig at det kommer godt fram i søknaden hva du har behov for hjelp til.
Kartlegging
Kommunen gjør en kartlegging av ditt funksjonsnivå og hjelpebehov. Om nødvendig innhentes utfyllende opplysninger fra deg, pårørende eller andre i hjelpeapparatet for å kunne vurdere behovet for tjenester.
En slik kartlegging kan ikke utføres uten ditt samtykke. Samtykkeskjema må underskrives av deg eller annen person som er gitt samtykke på vegne av deg.
For å få utfyllende opplysninger kan det bli aktuelt med et hjemmebesøk.
Vedtak
Når Forvaltningskontoret har fått tilstrekkelig med opplysninger i saken fattes vedtak om tjeneste/evt. avslag på søknaden.
Dersom dette kan ta lengre tid enn vanlig vil du få et foreløpig svar med angivelse om når søknaden kan behandles.
Vedtaket sendes deg og personer som er angitt av deg til å motta kopi av post.
Tjenestestedet som skal utføre tjenesten får beskjed fra forvaltningskontoret om dette.
Hva kan du klage på?
- Vedtaket du har fått
- Innholdet i tjenesten du får
Klage på vedtaket
- Hvis du har fått avslag på en helsetjeneste du mener å ha rett på, kan du klage.
- Fristen for å klage er 4 uker fra du fikk vite om vedtaket
- Klagen må være postlagt før fristen går ut
- Klagen må være skriftlig og begrunnet. Du må undertegne klagen
- Klagen sendes til forvaltningskontoret via post eller via eDialog. E-post kan også benyttes, men sensitive opplysninger bør ikke sendes der.
Hva skjer etter klagen er sendt inn?
Tjenesten går gjennom vedtaket på nytt og ser om det bør endres. Dersom vedtaket ikke endres, sendes klagen med saksutredning videre til Fylkesmannen i Trøndelag som avgjør saken.
Klage på innhold i tjenesten
Hvis du er misfornøyd med en helsetjeneste du får, for eksempel på Frostatunet, bør du først henvende deg muntlig eller skriftlig til ledelsen på Frostatunet. Vær tydelig på hva du er misfornøyd med og hva du ønsker endret.
Når de som utfører tjenesten får klagen din, må de undersøke saken og endre tilbudet dersom det ikke er godt nok. Fører ikke klagen frem, må du selv sende en skriftlig klage til Fylkesmannen i Trøndelag som gjør en vurdering av saken. Får du medhold i klagen kan Fylkesmannen starte en tilsynssak. Avdekker de feil må disse utbedres. Får du ikke medhold fra Fylkesmannen er neste mulighet å klage til Sivilombudsmannen.
Les mer om rett til å klage på helsenorge.no
Hjelp til å klage
Trenger du hjelp til å klage, kan forvaltningskontoret hjelpe deg. Du kan også få råd av forvaltningskontoret som vet hvordan du går frem for å klage.
Vil du bli støttekontakt ?
Vi har mange dyktige støttekontakter i Frosta Kommune, men har ett løpende behov for flere omsorgsfulle personer i alle aldre.
Vi ser etter deg som ønsker en givende og meningsfull jobb. En støttekontakt skal bidra til tilrettelegging for en aktiv og meningsfylt fritid. Arbeidet vil i hovedsak foregå ettermiddag/ kveld og i helg, antall timer varierer noe, fra omtrent 2 - 20 timer pr måned.
Tjenesten kan også organiseres som Fritid med Bistand. Fritid med bistand er et tilbud som hjelper mennesker ut i selvvalgte fritidsaktiviteter og tilrettelegges i samarbeid mellom søker, den frivillig valgte organisasjonen og Støttekontakttjenesten i Frosta kommune.
Tjenesten innvilges med mål om å bli mer selvstendig eller opprettholde funksjonsnivå gjennom deltagelse i aktiviteter/tilbud i nærområdet. Støttekontakttjenesten i Frosta kommune rekrutterer og engasjerer støttekontakter i samarbeid med bruker som har fått vedtak om støttekontakt.
Arbeidsoppgaver:
* Bidra til at bruker får en meningsfull fritid.
* Ivaretagelse av brukers behov
* Samarbeide med bruker og lage gode avtaler
* Bidra til forutsigbarhet og trygghet
* Svare på henvendelser fra Støttekontakttjenesten i Frosta
Kvalifikasjoner:
* Du har fylt 18 år
* Det kreves gode muntlige- og skriftlige norsk kunnskaper, tilsvarende B1
* Politiattest
* To referanser
* Utenlandske søkere må dokumentere gyldig oppholds- og arbeidstillatelse
* Det kreves ingen formell utdannelse eller medisinsk kompetanse
* Fordel om du har kjennskap til personer med nedsatt funksjonsevne
Personlige egenskaper:
* Du har gode kommunikasjons og samarbeidsevner
* Du er pålitelig, ansvarsbevisst og kan jobbe selvstendig
* Du er raus og positiv i samvær med bruker
* Evner å se brukers ressurser og behov, og legger til rette for gode opplevelser.
* Personlig egnethet vektlegges
Vi tilbyr:
* Interessant og meningsfylt arbeid.
* Oppdragsavtale i Frosta kommune
* Oppfølging og kontakt med Støttekontakttjenesten i Frosta
* Lønn: Pr 01.05.24 Kr 196,15 pr time. Denne justeres ved lønnsoppgjøret 1.mai hvert år.
Personer med nære relasjoner til bruker, som for eksempel søsken og besteforeldre ansettes ikke.
Søk om å bli støttekontakt
Ta kontakt for mer informasjon
Gerd Karin Greistad
Vernepleier
Koordinator avlastningstjenesten
gerd.karin.greistad@frosta.kommune.no
Tlf.: 488 95 059/990 84 091