Eldre, personer med funksjonsnedsettelse og andre som kan ha behov for å tilkalle hjelp, kan søke om trygghetsalarm.
Søk om helse og omsorgstjenester
Hva er trygghetsalarm?
Trygghetsalarmen er en sensor som kan bæres i et smykke rundt halsen eller håndleddet. Alarmen er på størrelse med et lommeur. Den bærer du på deg i hjemmet for å kunne tilkalle hjelp når akutt behov oppstår
Alarmen er enkel å bruke. Når du utløser alarmen, blir du koblet direkte til en vaktsentral som formidler kontakt videre til hjemmesykepleien
Trygghetsalarmen kan brukes når som helst på døgnet.
Hvem kan få trygghetsalarm?
Eldre, funksjonshemmede og andre som kan ha behov for å tilkalle hjelp, kan søke om å få trygghetsalarm. Det er ingen lovfestet rett til å få trygghetsalarm. Forvaltningskontoret vurderer om trygghetsalarm vil være en hensiktsmessig del av tjenestene, i samarbeid med den enkelte pasient eller bruker.
Ved vurderingen av om du skal få trygghetsalarm, vil vi ofte se på om det foreligger:
- Sykdom eller tilstand som medfører akutt behov for hjelp
- Reell fare for fall
- Problemer knyttet til utrygghet og engstelse
Alle som skal søke på pleie- og omsorgstjenesten må søke skriftlig på angitt søknadsskjema. Søknaden sendes Forvaltningskontoret i Frosta kommune..
Søk om helse- og omsorgstjenester
Om søkeprosessen
Søknaden må være underskrevet av deg eller annen person som du har gitt samtykke til å søke på vegne av deg.
Det er viktig at det kommer godt fram i søknaden hva du har behov for hjelp til.
Kartlegging
Kommunen gjør en kartlegging av ditt funksjonsnivå og hjelpebehov. Om nødvendig innhentes utfyllende opplysninger fra deg, pårørende eller andre i hjelpeapparatet for å kunne vurdere behovet for tjenester.
En slik kartlegging kan ikke utføres uten ditt samtykke. Samtykkeskjema må underskrives av deg eller annen person som er gitt samtykke på vegne av deg.
For å få utfyllende opplysninger kan det bli aktuelt med et hjemmebesøk.
Vedtak
Når Forvaltningskontoret har fått tilstrekkelig med opplysninger i saken fattes vedtak om tjeneste/evt. avslag på søknaden.
Dersom dette kan ta lengre tid enn vanlig vil du få et foreløpig svar med angivelse om når søknaden kan behandles.
Vedtaket sendes deg og personer som er angitt av deg til å motta kopi av post.
Tjenestestedet som skal utføre tjenesten får beskjed fra forvaltningskontoret om dette.
Hva kan du klage på?
- Vedtaket du har fått
- Innholdet i tjenesten du får
Klage på vedtaket
- Hvis du har fått avslag på en helsetjeneste du mener å ha rett på, kan du klage.
- Fristen for å klage er 4 uker fra du fikk vite om vedtaket
- Klagen må være postlagt før fristen går ut
- Klagen må være skriftlig og begrunnet. Du må undertegne klagen
- Klagen sendes til forvaltningskontoret via post eller via eDialog. E-post kan også benyttes, men sensitive opplysninger bør ikke sendes der.
Hva skjer etter klagen er sendt inn?
Tjenesten går gjennom vedtaket på nytt og ser om det bør endres. Dersom vedtaket ikke endres, sendes klagen med saksutredning videre til Fylkesmannen i Trøndelag som avgjør saken.
Klage på innhold i tjenesten
Hvis du er misfornøyd med en helsetjeneste du får, for eksempel på Frostatunet, bør du først henvende deg muntlig eller skriftlig til ledelsen på Frostatunet. Vær tydelig på hva du er misfornøyd med og hva du ønsker endret.
Når de som utfører tjenesten får klagen din, må de undersøke saken og endre tilbudet dersom det ikke er godt nok. Fører ikke klagen frem, må du selv sende en skriftlig klage til Fylkesmannen i Trøndelag som gjør en vurdering av saken. Får du medhold i klagen kan Fylkesmannen starte en tilsynssak. Avdekker de feil må disse utbedres. Får du ikke medhold fra Fylkesmannen er neste mulighet å klage til Sivilombudsmannen.
Les mer om rett til å klage på helsenorge.no
Hjelp til å klage
Trenger du hjelp til å klage, kan forvaltningskontoret hjelpe deg. Du kan også få råd av forvaltningskontoret som vet hvordan du går frem for å klage.
Sist endret 04.01.2024 08.38