Du får oppmålt, vist og merket eiendomsgrensen din, og du får satt ned offentlige grensemerker der det er mulig. De nye eiendomsgrensene blir registrert i eiendomsregisteret.
Grensejustering
Arealet på involverte enheter kan økes eller reduseres med maksimalt 500 kvadratmeter, (eiendommens opprinnelige areal minus areal etter justering).
En enhet kan ikke avgi areal som i sum overstiger 20 prosent av enhetens areal før justering (hvor stort areal som eiendommen faktisk avgir).
Grensejusteringen må oppfylle kravene i matrikkelforskriften.
- Søknaden må være signert av hjemmelshaver (eier).
- Du må få skriftlig samtykke fra eierne av eiendommene som er involvert.
- Aktuelt areal må ha samme arealformål, se reguleringsplan eller kommunens arealplan.
Arealoverføring eller fradeling av tilleggsareal som egen teig
Hvis du søker om større endringer og ikke kan oppfylle kravene for grensejustering, må du først varsle naboene.
Skjema til nabovarsel
Begge tilfeller utløser krav om 2,5% dokumentavgift til staten (av tilleggsarealets verdi).
En arealoverføring er 3 ledd i en prosess. Det er en fradeling av grunn, overføring av denne til ny eier med tinglysing, samt sammenslåing av arealet med bestående mottaker-eiendom. Her kreves likt pantsatte eiendommer, slik at pantekollisjon ikke oppstår
Skjemaet erklæring om arealoverføring må vedlegges søknaden, dette i 2 eksemplarer og som original i papirform (kan ikke sende elektronisk).
Konsesjonsspørsmål må også avklares før arealoverføring kan tinglyses.
Ofte vil det være mer hensiktsmessig å fradele tilleggsarealet som en selvstendig teig. Da kan panteforhold ordnes i etterkant, og tilleggsarealet overføres fritt for pant til ny eier ved å tinglyse et skjøte.
Slik søker du:
Reguleringsplan for området
- Hva er eiendommen regulert til?
- Er den nye tomtegrensen vist i plankartet?
Kommuneplanens arealdel:
- Hva er planformålet?
- Hva er kravene til parkering og uterom i dette området?
Adkomst, vann og avløp, støynivå, størrelse og kvalitet på uterom er også tema som du må sjekke ut og beskrive i en søknad.
Hvis eiendommen er utfordrende å bygge på bør du vurdere å søke om byggetillatelse samtidig som delingen. Sakene vil da bli behandlet parallelt.
Når et byggetiltak skal iverksettes, har naboer og gjenboere krav på å bli varslet om det tiltaket som skal igangsettes. De får på den måten adgang til å komme med merknader/protester før tiltaket blir påbegynt. For tiltak som du selv kan søke kommunen om tillatelse til, er det du som tiltakshaver (byggherre) som sørger for nabovarsel. For tiltak som krever at du engasjerer et firma (kalt ansvarlig søker), er det firmaet som sørger for nabovarsel.
Hvis naboeiendommen er et sameie eller et borettslag, er det normalt tilstrekkelig at styret får nabovarsel. Dersom du skal søke om å rive, må de som eventuelt har pant eller andre heftelser i eiendommen, også varsles. Naboene må få beskjed om at eventuelle merknader må være kommet til deg eller firmaet innen en frist på minst to uker etter at nabovarselet er kommet fram og grunnlagsmaterialet for søknaden er gjort tilgjengelig. Varselet har normalt "kommet fram" når det er levert til mottakerens postkasse e.l. Nabovarselet er gyldig i ett år. Søker du først etter det, må du nabovarsle på nytt.
Kommunen kan frita deg for varsling eller utvide varslingsplikten, avhengig av tiltaket.
Det kreves ikke nabovarsel der et bygg er blitt skadet i brann, flom eller annen akutt hendelse.
Målgruppe
Tiltakshaver (byggherre) eller firma (ansvarlig søker)
Kriterier/vilkår
Nabovarselet skal inneholde så omfattende opplysninger at naboer eller gjenboere (eventuelt også andre) kan vurdere om tiltaket berører deres interesser. Det skal framgå om tiltaket krever dispensasjon fra bestemmelser gitt i plan- og bygningsloven. Hvis tiltaket du søker om medfører en endret bruk, må nabovarselet opplyse om den tidligere bruken. Varslingen må være gjennomført før søknaden sendes. Dette kan gjøres på to måter:
Naboen kvitterer direkte på varselet
Du sender varselet til naboen i rekommandert sending og får en kvittering fra Posten.
Mer informasjon:
Slik varsler du naboene
Direktoratet for byggkvalitet
Det er 2 mulige skjema. A: Et digitalt skjema hvor kun en person/foretak kan signere. B: Skjema (PDF, 310 kB) som PDF, dette må skrives ut for manuell utfylling. Skjema med vedlegg kan sendes pr. post til Frosta.kommune eller sendes på mail til postmottak@frosta.kommune.no.
Original signatur kreves for alle hjemmelshavere til søkende eiendom. Ved grensejustering og arealoverføring kreves underskrift fra hjemmelshaver av både avgiver- og mottaker-eiendom.
Søknaden må ha følgende vedlegg:
- Kart i målestokk 1:500 eller 1:1000 som viser ønsket grense og avkjørsel, atkomstvei, parkeringsløsning og uteoppholdsarealer.
- Dersom søknaden gjelder opprettelse av tomt for ny bolig må kartet i tillegg vise gjeldende regulering og foreslått ny bebyggelse.
- Dersom tomta er bratt eller har dårlige grunnforhold kreves det en geoteknisk vurdering. Du bør også legge ved et terrengsnitt.
- Følgebrev med redegjørelse for:
- Størrelse på både ny og gjenværende tomt.
- Støynivå, størrelsen og kvaliteten på uteoppholdsarealene som oppfyller kravene i kommuneplanens arealdel.
- Tillatelse til ny eller utvidet bruk av eksisterende avkjørsel.
- Eventuelle dispensasjoner fra reguleringsplan eller kommuneplanens arealdel.
- Eventuell tinglyst erklæring om rett til adkomst over naboeiendom frem til offentlig vei.
- Eventuell tinglyst erklæring om rett til å legge, ha liggende og vedlikeholde vann- og avløpsledninger over naboeiendom.
- Eventuell tinglyst erklæring om rett til å vedlikeholde bebyggelsen fra naboeiendom.
- Eventuelle nabomerknader og egne kommentarer til merknadene.
- Eventuelle forhåndsuttalelser fra andre myndigheter.
- Gjenpart av nabovarsel sammen med kvittering for utsendt nabovarsel.
Her finner du eiendomsrelaterte skjema for tinglysning, matrikkelsaker og bestilling av grunnboksinformasjon
Les mer om grensejustering og arealoverføring på kartverket.no
Saksbehandling
Du får svar på søknaden innen 3 til 12 uker.
Dersom søknaden blir godkjent, skal det avholdes oppmålingsforretning, dette normalt innen 19 uker fra tillatelsen er gitt.
Vi tar kontakt med deg, eventuelt du med oss, og avtaler tidspunkt. Kommunen sender skriftlig varsel om oppmålingsforretning til eiere av tilstøtende eiendommer minst 14 dager i forkant. Kortere tid kan avtales, da direkte med partene.
Om vinteren kan det være vanskelig å få gjennomført saken pga. klimatiske forhold. Tidsfristene oppgitt ovenfor løper derfor ikke i perioden 1. november til 1 april (vintertid).
Etter oppmåling og tinglysing utstedes et matrikkelbrev, som er en fullstendig beskrivelse av eiendommen med koordinatfestede grenser.
Lovverk: Se Matrikkellova under Lovdata