Informasjon om hvordan en bytter fastlege/setter seg på venteliste

Frosta legekontor er et kommunalt drevet legekontor. Tilknyttet legekontoret er tre fastleger som jobber som selvstendig næringsdrivende.

Det har over en periode vært vikar i den ene legehjemmelen, men fra 31.07.2023 er ny fastlege på plass. I den forbindelse kommer vi med en kort orientering om hvordan den enkelte kan gå inn på helsenorge.no for å bytte fastlege.

Pasienter som allerede ligger på listen til den nye fastlegen trenger ikke foreta seg noe om en fortsatt ønsker å stå på denne.

For å bytte fastlege må du gjøre følgende:

1. Logg inn på helsenorge.no med BankID, MinID eller lignende.
  2. Gå ned i menyen og velg «Bytt fastlege».
  3. Velg det fylket og kommunen du ønsker å bytte fastlege i.
  4. Velg den legen du ønsker å bytte til.
  5. Klikk på «Bytt» hvis legen har ledig kapasitet, eller «Sett på venteliste» hvis det er fullt.
  6. Bekreft valget ditt.
  7. Logg ut fra HelseNorge.

På bildet nedenfor kan du se hvordan du klikker på menyen for å bytte fastlege på hovedmenyen til HelseNorge.no, for det kan være litt vanskelig å finne: